Met ANGI van Specialized en de veiligheidsfeatures op een aantal Garmin producten ga je met behulp van nieuwe technologie veiliger op pad.
Maar hoe verhouden de systemen voor ongevaldetectie tot elkaar in de praktijk?
De basiswerking van de systemen is hetzelfde: je kan een bericht laten sturen naar vooraf aangegeven personen op het moment dat je betrokken bent bij een ongeval. Gelijk met dit bericht wordt ook jouw gps-locatie doorgestuurd. Zo weten de mensen die een bericht krijgen, waar het ongeval is. Als er toch weinig aan de hand blijkt, heb je altijd kort de tijd om ervoor te zorgen dat het systeem geen bericht doorstuurt. Bijvoorbeeld bij een noodstop, kan het systeem dat opvatten als een plotselinge stilstand en dus een ongeval.
ANGI is een klein stukje electronica achter op je helm. Via een knoopcelbatterij worden de kleine sensoren voorzien van stroom. Je helm staat in contact met je telefoon. Die moet je dus altijd meenemen om ANGI te laten werken. Sterker nog, voor het fietsen moet je een app opstarten en aangeven dat je gaat starten met je fietsrit. Dat kan je ervaren als een drempel en nadeel. Overigens kan je ANGI inmiddels koppelen aan de Wahoo fietscomputers. Als je die hebt, kan je het gebruiken van de Specialized-app overslaan. Maar dan moet je Wahoo natuurlijk nog wel verbonden zijn met je telefoon.
Ook bij een fietscomputer van Garmin moet je jouw telefoon meenemen om het systeem te laten werken. Dat wil trouwens ook zeggen dat het ongeval moet plaatsvinden in een gebied waar je telefoon bereik heeft. Anders kunnen er uiteraard geen berichten worden verstuurd. Dit wordt bij ANGI trouwens opgevangen door je te verwachten rittijd van tevoren aan te geven. Als je dan niet op tijd terug bent, stuur het systeem je laatst opgeslagen GPS-locatie.
Een uitzondering op het moeten meenemen van je telefoon voor deze functie, is de Garmin 945 met LTE-service. Dit is vergelijkbaar met een 4G verbinding, alleen zijn de functies beperkter. Maar je kan automatisch een bericht sturen naar bekenden op het moment van een ongeval. Sterker nog: de hulpdienst van Garmin, die in contact staat met de reguliere hulpdiensten, kan ook automatisch worden ingeschakeld. Ook als je niet betrokken bent bij een ongeval, maar als je je bijvoorbeeld in een onveilige situatie bevindt, kan je deze hulpdienst inschakelen door op een knop te drukken. Het nadeel is wel dat je voor deze LTE-service een klein bedrag per maand moet betalen. Dan krijg je overigens nog wel allerlei andere features, zoals live-track, die je kan gebruiken zonder met je telefoon op pad te hoeven.
Hopelijk heb je het nooit nodig, maar we hebben al verschillende verhalen gehoord van betrokkenen die snel in actie zijn gekomen, nadat ze zo'n ongevallenbericht hadden ontvangen. Het draagt dus zeker bij aan het snel handelen na een crash.